Apr 29, 2009

Aktiviti 1 : Refleksi Individu

• Senarai penambahbaikan yang perlu dilakukan dalam diri saya selepas BIG II:

1. Sistem pengurusan masa sendiri
2. Aspek pemikiran kreatif, kritis dan inovatif dalam diri.

Rancangan Pelan Tindakan untuk menambahbaik
Matlamat : Untuk menambahbaik aspek positif dalam diri.
Objektif
I. Lebih bijak mengurus masa sendiri.
II. Meningkatkan aspek pemikiran kreatif, kritis dan inovatif dalam diri.

Pelan Tindakan

• Langkah-langkah yang perlu diambil :

1. Menyediakan jadual harian untuk diikuti setiap hari dan catat serta susun setiap tugasan yang perlu diselesaikan mengikut keutamaan. Saya juga akan memastikan jadual harian yang dibuat termasuk waktu untuk mengulangkaji pelajaran supaya saya tidak akan terbeban apabila terjebak dalam situasi ‘study last minute’.

2. Saya akan banyak membaca bahan-bahan ilmiah untuk menambahkan pengetahuan sebagai seorang guru.Di samping itu, saya juga dapat memantapkan ‘content knowledge’ saya.

• Cara untuk mengumpul data

1. Membuat catatan harian untuk melihat sejauh mana langkah-langkah yang diambil memberi kesan.

2. Sentiasa berkongsi dan berbincang dengan rakan-rakan tentang bahan yang telah dibaca untuk melihat sejauh mana pengetahuan saya telah bertambah. Perbincangan yang dilakukan juga dapat memberi peluang kepada saya untuk saling bertukar pandangan dan pendapat.

• Cara untuk memantau apa yang telah dirancang

1. Saya akan meminta pendapat rakan-rakan tentang peningkatan diri saya.

2. Saya juga turut membandingkan saya dengan rakan-rakan yang lain terutamanya dari segi cara rakan-rakan menguruskan masa mereka.

• Cara untuk menilai apa yang dirancang dan dilaksanakan tercapai

Saya akan membuat refleksi tentang apa yang telah dirancang dan apa yang telah dilaksanakan.

No comments:

Post a Comment