Apr 26, 2009

Jenis, Proses serta Contoh

Jenis Kajian Tindakan

1. Individu - melibatkan seorang guru untuk meningkatkan pencapaiannya sendiri dalam bilik darjah, fokus kepada satu isu/masalah di dalam bilik darjah sahaja.

2. Kolaboratif - melibatkan lebih dari 2 orang guru mengkaji permasalahan dalam satu bilik darjah atau beberapa bilik darjah yang berkongsi masalah yang sama. Boleh melibatkan guru-guru dalam bidang sama, guru-guru berlainan bidang atau guru dengan pihak luar seperti pensyarah universiti.

3. Peringkat sekolah (schoolwide) - melibatkan staf sekolah termasuk guru dan pengetua untuk meningkatkan kualiti sesebuah sekolah.

4. Peringkat daerah (district wide) - melibatkan pihak sekolah-sekolah atau dengan pihak luar untuk meningkatkan kualiti serta menyelesaikan isu antara sekolah-sekolah di peringkat daerah.

Proses Kajian Tindakan


1. Analisis masalah (IDENTIFY)

2. Rancang bagaimana menyelesaikannya (PLAN)

3. Menjalankan tindakan (ACT)

4. Pemerhatian (OBSERVE)

5. Refleksi - menilai hasil tindakan (REFLECT)






Contoh

Permasalahan : Mengapa pelajar kurang berminat bekerja dalam kumpulan?
Jika kita perhatikan, pelajar lebih suka belajar secara individu berbanding berbincang atau berkongsi pendapat dengan pelajar lain di dalam satu kumpulan di dalam bilik darjah.

Perancangan : Guru boleh cuba menerap minat belajar secara berkumpulan dalam diri pelajar dengan cara membentuk kumpulan yang terdiri daripada pelajar yang pintar,sederhana dan lemah. Dengan cara ini pelajar akan mula nampak kebaikan belajar secara berkumpulan kerana mereka dapat bertukar-tukar pendapat antara satu sama lain yang tidak mungkin mereka dapat jika belajar secara individu.

No comments:

Post a Comment