Apr 29, 2009

Aktiviti 2 : Refleksi Kumpulan

Ketua: TAN SIN YEE(P48643)
Pencatat:SYAIDATUL HAINI MOHD RADZI(P48676)
Pembentang:ADELYN SAW YING YU(P48662)


Refleksi ke atas masalah/penambahbaikan dalam proses Pengajaran dan Pembelajaran sesuatu tajuk selepas mempelajari kursus Kaedah Mengajar.

Tajuk yang dipilih : Nutrisi (Nutrition)

Masalah/Penambahbaikan yang perlu diambil tindakan:

Tajuk ini merupakan satu tajuk yang panjang dan pelajar perlu mengingati banyak maklumat seperti jenis-jenis nutrisi,malnutrisi, konsep gizi seimbang dan sebagainya. Kaedah pengajaran yang biasa digunakan adalah kuliah dan cara ini didapati tidak berkesan dan membuatkan pelajar berasa bosan.

Strategi/kaedah pengajaran untuk mengatasi masalah

Strategi yang kami cadangkan adalah dengan menggunakan bahan bantu mengajar yang menarik.

1. Bawa bahan sebenar semasa proses P&P seperti contoh makanan (roti Gardenia, buah-buahan, sayur-sayuran, botol dan tin minuman ). Dengan menggunakan bahan sebenar, pengajaran akan lebih menarik dan pelajar juga dapat melihat gambaran sebenar. Contohnya, pelajar boleh terus mendapat informasi tentang kandungan nutrisi sesuatu makanan itu daripada bungkusan makanan tersebut dan membuat perbincangan di dalam bilik darjah.

2. Guru juga boleh membawa carta piramid makanan yang sebenar ke dalam bilik darjah semasa menerangkan topik konsep gizi seimbang. Cara ini didapati lebih menarik kerana jika dibandingkan dengan gambarajah di dalam buku, bahan bantu mengajar seperti piramid makanan sebenar lebih jelas untuk dirujuk dan lebih berwarna warni. Kaedah ini dapat memastikan pelajar lebih tertarik untuk menumpukan perhatian semasa proses P&P.

3. Kaedah seterusnya adalah dengan menunjukkan gambar-gambar sebenar seperti topik malnutrisi. Bagi topik ini guru boleh menunjukkan gambar sebenar kanak-kanak yang tidak mendapat gizi seimbang seperti osteomalasia dan kwasyiokor. Kaedah seperi ini bukan sahaja mampu menarik minat pelajar tetapi juga membantu mereka mengingati maklumat dengan lebih mudah dan cepat dengan kaedah visual.

4. Akhir sekali, guru boleh memberikan alamat website yang sesuai mengenai topik berkaitan untuk rujukan lanjut para pelajar selepas waktu P&P seperti waktu mengulangkaji pelajaran di rumah.

Cara untuk mengumpul data dan memantau

1. Melalui soal jawab secara terus dengan pelajar untuk mendapat maklumbalas daripda mereka semasa proses P&P. Dengan cara ini guru dapat memantau sejauh mana langkah-langkah yang telah diambil memberi kesan.

2. Guru juga boleh memberi kuiz selepas selesai pengajaran untuk memantau sejauh mana pemahaman pelajar.

Cara untuk menilai

Selepas melaksanakan strategi yang dirancang, guru boleh menilai dengan membuat refleksi kendiri dan meneruskan tindakan dengan menggunakan proses : revised plan, act, observe and reflect.

No comments:

Post a Comment